pondělí 17. srpna 2015

Stavím si levně 3 - Konstrukce a Komín

Na delší čas jsem se odmlčel o své stavbě. To protože tento krok byl již časově náročnější a vlastně jsem si jej užíval a dolaďoval až do přelomu, kterým bylo navezení slaměných balíků a tím definitivního překročení k další fázi výstavby. A tak je konečně čas shrnout předchozí.


Odvaha či drzost

Jako dospívající jsem získal na jednom hradě možná nezvyklý postoj ke stavbě i úkolům. Když jsme na něco namítli, že to neumíme, nikdy jsme to ještě nedělali, dostali jsme následující odpověď:

Tak to nemůžeš vědět, zda to opravdu neumíš, když jsi to ještě nedělal!

Tento přístup se mi i později osvědčil mnohem lépe než tvrzení že to nejde či neumím. Zázraky na počkání a nemožné do tří dnů. Ne "tak já to zkusím", ale "dobře, tak to udělám!"

Proč toto vyprávím. Aby jste pochopili jak jsem se mohl odvážit udělat si konstrukci sám, bez tesařů.

A ještě jedna zkušenost mne přesvědčila pustit se do toho sám. Znám plno dobrých tesařů, kteří umí udělat kvalitní a krásné spoje dřeva, ale viděl jsem i mnoho "prasat" s hřebíkovačkou, co jen do toho narvali dost hřebíků. (Deset hřebíků našikmo ze všech stran, však to tam střílí tlakový vzduch.) I tak ty domy stojí. Nemohu být horší než to, co jsem občas viděl. A moje konstrukce je opravdu nekomplikovaná a kompaktní.

Ale abych nevytvářel dojem, že jsem se do toho pustil úplně bez znalostí, viděl jsem mnoho konstrukcí i je dělat. A další informace jsem si vyhledal a předem nastudoval.


Postup stavění

V základu byly na patky položeny dva nosné trámy a přišroubovány. To byla nejtěžší část. Čtyři chlapi měli co dělat je zvednout a správně uložit na závitovky. Jeho délka byla přes deset metrů. (Trám jsme podložili dubovými destičkami.) Všechny ostatní prvky konstrukce už měly do pěti metrů.

Na nosné trámy se uložily dvojitě nosníky pro podlahu. Dvojitě proto, aby se mezi ně vešel slaměný balík. Přibíjeli se na dvakrát, po patrech, dvěstěpadesátkami hřebíky.

Stěny se stavěly po panelech. Bez plného zavětrování a bez všech nosných fošen, aby byly co nejlehčí. Pro manipulaci ve čtyřech to bylo akorát. Každý panel se sestavil a pak umístil na místo. Šest panelů přízemí. Když stál, doplnili jsme zbylé zavětrování i konstrukci.

Následovaly nosníky podlahy půdy a dotvoření stěn podkroví.

Krov byl dělán podle šablony, kterou jsem si vyrobil. Využil jsem toho, že je opět dvojitý pro umístění balíků a stavěly se jen spodní nosníky. Vrchní se připevnily až dodatečně, po jednom, když už byl celý trojúhelník plně na místě.

Průběžně se i doplňovala konstrukce, až do finálního tvaru a podoby.

A na závěr, proč jsem se rozhodl pro hřebíky? Sám mám raději vruty. Ale hřebíky vyjdou jednoznačně levněji. A neb nemám stále elektřinu, bylo kladivo ten správný nástroj. Nepotřebuje přívodní šňůru. Použil jsem kroucené hřebíky a jak jsem se osobně přesvědčil, nejdou vyndat. Když se ohnul a nešel tam ani ven, musela se užít pilka na železo a uříznout.)

Cena za materiál na konstrukci: 70.000,-
Pracovní náročnost: 223 člověkohodin


Komín

Jedná se o stavebnici, která je nenáročná a já využil sezóní akce. Trefil jsem se do doby, kdy je nejméně zájemců. Doprava zdarma. Ačkoliv když dopravce viděl cestu zuřil a protestoval. Naštěstí až před domem, tak že jsem se nehádal, a přikývl, že je cesta opravdu hrozná a že by se měla opravit.
Ač šlo o stavebnici i tak jsem raději přizval souseda se zednickou zkušeností. Díky tomu to šlo rychle.

Cena za materiál, stavebnici: 13.000,-
Pracovní náročnost: 16 člověkohodin


Nátěr

Hledisko ochranných nátěrů je zajímavá kapitola. Existuje sice vysokotlaké napouštění, které může ochránit konstrukci na mnoho let, ale málo kde se provádí. Ostatní povrchové nátěry vyprchávají a jejich efekt slábne, při tom již není možno je v konstrukci obnovovat.
Dům je pro mne příliš delikátní místo, abych jej promořil něčím, co bude vyprchávat. Ale na druhou stranu jsem pro příliš vysokou cenu nepoužil původně plánovaný modřín, který má větší odolnost díky pryskyřici (na slovensku byla cena za modřín stejná jako za smrk ). Ani jsem neměl zimní správně skácené dřevo. Z toho důvodu jsem se rozhodl jít do nátěru a to lněným olejem. Jde o levnou a přírodní variantu. Nátěr se prováděl na chlupaté dřevo, nasáklo tím více olejem. Olej na povrchu chytal prach ze vzduchu a vytvořit film, který uvnitř konstrukce vůbec nevadí. Mohl být i výraznější.

Cena za materiál: 5.500,-
Pracovní náročnost: 70 člověkohodin


Šlo by to levněji?

Možná kdybych užil modřín ze Slovenska, ale pak bych si nepotykal s místním majitelem pily. A toho budu potřebovat i po té, až dostavím. Získávání sociálních kontaktů je jedna z výhod stavění, které stojí za to využívat co nejvíce. Znám v místě čím dál více lidí a ti znají mne. Z pohledu toho, že tam budu jednou bydlet, je investice do místních zdrojů výhodnější.
Jinak výrazné ušetření nebylo možné. Dřevo má svou kubíkovou cenu a pod tu se nedostanete. Teda pokud nevlastníte kousek vzrostlého lesa, protože investovat jej do domu by bylo to nejvhodnější využití. Než bude třeba postavit na jeho místě jiný dům, mohou ve vašem lese již stát nové stoleté sosny.

Celkové náklady do konce července: 137.000,-

Pokračování příště